Sluiting Ford Genk: wat nu ?

Gisteren debat gehad op TV Limburg "Wat na Ford?". Met Meryame Kitir, Raf Terwingen, Frieda Brepoels en mezelf. Was goed. De toekomst zit in de kmo's. Zorgen dat die zich vestigen op de 1000 ha bedrijventerreinen die vrijliggen in limburg. Ik geloof niet in een Nedcar-scenario. In de Ford-fabriek zouden dan bv andere merken worden geassembleerd. BMW gaat nu wagens assembleren bij Nedcar in Born. Vandaag verkopen 3 merken heel goed. BMW, Audi en Mercedes. De rest kent miserie. BMW kan in de eigen fabrieken de gestegen vraag niet meer volgen.



Vandaar uitbestede productie bij Nedcar. Maar voor hoelang ? Wie geschiedenis van Nedcar kent, weet dat er om de 6 - 7 jaar ontslagen vallen. Als een model einde looptijd is. Autoassemblage heeft weinig toekomst in West-Europa. Ford sluit ook fabrieken in Dagenham en Southampton. Opel ontslaat werkvolk in Duitsland. Autoassemblage is een aflopende zaak. Jammer !